Nuffnang Ads

Thursday, January 12, 2012

Novel ke Layar Kaca dan Layar Perak



Kenapa aku pilih topik ni harini...




sebab suka hati aku la...



bukan....


sebab aku carik novel BICARA HATI aku ntah pegi mana..tolongla..pulangkan yer..aku nk kemas2 barang ni..aku tau novel tu tgh glamour skang sbb ada ceritanya..tp tu aku punya,sudh bertahun jd hak milik..aku kadang2 risau tgok novel-novel aku yg berunsurkan cinta ni..takot2 ada antaranya menarik minat mana-mana producer nk mangadaptationkannya..maka, time tu ramai la org carik novelnya..dan ada kemungkinan jangka hayat noval tu bersama aku akan berkurangan..paham kan..??hehe..seperti juga OMBAK RINDU..kalo tak silap,novel tu memg kt bilik buku kt umah,tp aritu tiba2 boleh muncul kt Shah Alam,umah cousin aku and skang rasanya dh ada kt JB dah umah Chesu..selamat merantau buku tebal berbaju purple..hmmm...



PUNCANYA???





sbb ramai sangat nk mengadaptasikan novel2 ni ke layar perak dan layar kaca..mgkin dh jd trend..sbb mmg aku akui, yg diadaptasi walaupun memg tak sepenuhnya sama dgn karya asal, tp pasti meletop..contohnya OMBAK RINDU dan LAGENDA BUDAK SETAN...sebab ape..??

#Satu:: sebab membariskan pelakon-pelakon yang memangnya fofular, yang berbakat, yang hebat bermain emosi..Aaron Aziz, Maya Karin, Lisa Surihani, Farid Kamil, Que Haidar..sah-sahla mmg diorang ni ada pengikut tersendiri..

#Dua:: sebab novel2 tu adalah best seller, so yang memg minat giler kt novel-novel ni, sah-sah la pg panggung sbb nk merasai dan tonton camna scene2 yg slama ni hnya terimaginasi kt minda bila membaca patah demi patah kata kt novel bila dah diterjemahkan dengan lontar kata, memek muka dan gerak tubuh..( yang bukan best seller,maap yer..tak laku! lagi2 kalo pelakon tak best, jln cite hancur..haha..seronok aku ngutuk ko wahai KARIPAP-KARIPAP CINTA)...Yes, memang after tgok, mcm2 komen negatif akan kedengaran seperti "tak ikut jalan cite asal la"..."kenapa watak tu tak ada?" dan mcm2 lagi la..jawab aku dalam hati..."dh namanya adaptation"..sapa yang pernah blaja literature, mgkin akan paham..tp adaptasi ada beberapa cara dan scope..yg penting, selalunya adaptasi memg tak kan sama sepenuhnya..INGAT!!!

#Tiga:: producer2 ni pandai dan bijak..sebabnya, dia pilih novel yang jd best seller dalam at least 7-10 tahun yang lepas..macam LBS,OR,BH..tu sume zaman skolah dulu aku bace..yg waktu tu tak bnyk syarikat penerbitan novel lagi..dan gaya bahasanya lebih formal tp santai..Novel ni slalunya yg gila mengumpul dan membaca adalah golongan remaja,budak2 skolah dan pelajar uni or erti kata lain belasan hinggan awal 20-an..cuba korang campurkan umur diorang waktu tu dan 7,8,or 10 tahun..jd brape..??? dan cuba korang tanya diri korang balik..slalunya yang kaki wayang ni,umur brape..??? golongan mana yang paling ramai pg panggung wayang..sah-sah la generasi yg baca and kumpul novel mase zaman novel tu glamour dulu kn...hmm..nampak tak permainan dia kt situ..:)


Banyak pasal filem kan aku bebel..haha..yang dibawa ke layar kaca plak macam BICARA HATI (baru 2 episode,antara cite yang aku bace ulang kali)..Then, NORA ELENA..tajuk novel aku tak ingt sbb aku xde novel tu..tp aku dh bace online haritu..then, LBS pun after filem dh didramakan..dan aku rase bnyk lagi novel yg akan menyusul..kebnyakkannya yg jenis kawin paksa pastu jatuh cinta..haha..pastu romantik2..mmg org suka la tgok kn..novel yg jangka akan difilem kan or didramakan bila2::

novel pilihan aku yg ada potensi------> ANDAI ITU TAKDIRNYA,Siti Rosmizah (nk tau sinopsis,carik sendiri)

Kalo filem memg xboleh la nk ikut satu2 apa yang tertuliskan..novel tu xmcm tebal kamus plak kn..pastu wtak bukn main banyk..kalo sume nk masuk nanti pening plak..bape jam ko nk buat filem kn..so amik yg penting2 je la pastu kita modified sket2..okeyh..ada paham??..kalo kt drama,ada berbelas2 episode selalunya..13,24,30..suka ati la nk buat brape2 episode pun,nk ratus2 mcm sinetron pun bole,haha.. so boleh la nk ikut betul2 sket..bende2 ni kne tgok budget gak..makin ramai pelakon,makin bnyk watak,makin mahal..bukan aku nk backup penerbit2 filem..tapi aku pernah rase sushnya nk buat adaptation ni..hmmm...

*owh,kenangan kelas drama and novel..air mata..tolong jgn jatuh..

jadi, sbb tu NORA ELENA sngt berjaya..LBS drama xsama dgn yang movie,drama lebih dekat dgn karya asal ahadiat akashah..BICARA HATI ni,kita tgok yer..of course akan ada bnyk perubahan, aku tak rase watak-watak tempelan dlm novel akan ada dalam drama tp so far, tak bnyk bende yang berubah pun...hehe..

yang nyata, watak dalam novel tu hanya khayalan..mestilah hensem cantik tough dan mcm2 lagi..tp bila dinyatakan watak tu..tak sama ngan yang digambarkan..khayalan VS realiti..pikir-pikirla sendiri yer..korang nk yg mana...hensem dan cantik tp tak pandai belakon or pandai belakon tp tak cantik..?? jd, kne la yg sedang-sedang saja..tu yg kadang2 jd xbest..bukan tak best sebenarnya tp lebih pada xpuas hati..sbb kita duk gambarkan sebelum ni lain, tiba2 lain..kalo sume orng nk Aaron Aziz and Adi Putra je..beratla.. orng lain xleh carik makan la jawabnya..hahaha..ala..Harry Potter novel ng filem pun lain,satu mata hijau, satu mata biru..lainla kalo filem yg dinovelkan..baru bleh sebijik2..so jgn question ya kenape watak Tg Syahran(BH) dalam novel dan dalam cite lain..haha..


Nasihat saya..kalo nk tgok yg versi Filem..jgn baca novelnya dulu..kalo belum pernah baca la..sbb kompem akan lain..nanti kita akan carik mane yg beza novel ng filem..so mmg tak feeling langsung..haha..mcm aku tgok OR..part yg xde dlm novel je aku touching..haha..cmne nk touching2 kalo dh tau ending dia..betul tak??..tp yg bagusnya dh bace novel ni,kita xde la eager gile nk ikut tiap2 episode..sbb dh tau jln cite..tgok lambat2 pun xpe..mcm aku dan BH..download sket2 ..ada mase tgok..OR pun download gak..keh2..maap2..



ehm...rase nk jadi penulis skrip plak..kuikuikui..



cuma ingt satu benda..tak kisah mcmana adaptationnya.. tolongla elakkan daripada technical mistakes yg klaka2 mcm aku bebel untuk post CINTA ELYSA VS TENTANG DHIA
sebenarnya banyk lagi yg klaka dlm cinta elysa tu..ada mase,tgok balik..


lagi2 la kalo filem, tolongla editing cantik sket, OR kurang sket bab tu,lompat2...tp yg aku boleh puji.. sume drama dan movie malaysia skng, kalo bab2 OST and background music..Terbaikkkk!!!










p/s:: tak kesah la Novel diangkat ke layar perak atau layar kaca,
bising dan cakaplah apa sahaja,
komen dan marahlah apepun..
yang nyata realiti memang tak seindah fantasi..






No comments: