Nuffnang Ads

Thursday, July 26, 2012

Malaysian Habits

Ramai yg meng'update' di FB, twitter dan blogs about this issue.

Ceritanya....

The Star baru-baru ni, selama dua hari berturut-turut, FRONT PAGE ko..cakap pasal Malaysian Habits ni.

The Star 24rd July,2012

 Rotten Shopper atau dalam bahasa mudahnya 'Tabiat BUSUK Buruk Pembeli'

 1) Mencuba makanan yang belum dibayar.

# Masa adik-adik aku kecik dulu-dulu,diorang suka buka anggur dengan Vitagen bila pg beli barang dapur tau, so, mama aku akan suh aku pegang packaging tu yang ada Barcode tu sbb nanti nak scan..Adik-adik aku ni senget sket..tang-tang tu gak nak makannya..So, bila smpai counter, cashier tu akan scan dan mama pun bayar,tp makanan dah sold out..ish3..

2) Mencuba pakaian dalam [euwww..haha]

3) Tekan/Jentik/Penyek Buah Buahan

# ak pernak buat ok..tp xde la mcm dlm gambar tu..tu kejam sngt..bila keti beli buah,mesti kite nk yg elok kn..yg pejal cantik mulus je..so,rase2 la..carik yg xlebam.. [err,aku termasuk la ni..ish2]

4)  Tukar tanda harga barangan/makanan


# mcm tak percaya je ada manusia mcm ni..mcm xditerima akal kan..smpi skng,aku fikir lagi..sanggup tu..hmm


5) Tambah barangan/makanan selepas timbang

# Yang ni aku yakin ada tp sangat jarang la aku rase..yg aku pernah nampak..bila after timbang,mgkin harga mcm xbest kan..pastu bukak plastik,kurangkan and timbang balik..even mcm kurang menarik sket perbuatan tu kan..tp better than,ambik terus and xbayar kan..


Soalan aku pada yang membaca....


Pernah tak korang amik barang/makanan yang korang rase nak..pastu dah pusing-pusing satu pasar raya tu..rase xnak plak..dah nak queue up dah ni..orng plak ramai kemain..nak anta balik kat rak,malas nak patah balik..so korang letak je senyap2..elok-elok kat mane2 je rak paling dekat,xkira kat mane-mane pun..?

AKU: Of Course!! ish2..



Even aku rase ade mcm.."bia betul ada org buat mcm ni, ntah-ntah org paper ni saje je..nak konon-konon buktikan kita antara top 40 paling xberetika.."

tapi

ini lah yang dilaporkan.

Ce Muhasabah diri kita..Kita golongan yang mana..kalo ade, mgkin ni dah tiba masa kita ubah..:)
Amik berkat Ramadhan ni



P/S: Allah datangkan hidayah dengan pelbagai cara, antara kita sedar atau tidak je dan antara kita nak grab the chance yg Allah bg ke tak..Allah kan Maha Penyayang..

No comments: