Nuffnang Ads

Thursday, May 15, 2014

Happy Teachers Day & Happy Birthday

Salam & Hye


16 Mei 2014

Happy Teachers Day to MAMA & ABAH

My forever teachers. Aku saaaaaaangat respect dekat mama dan abah sebab pada diorang, being a teacher is their passion. Bukan sebab senang dapat kerja atau senang nak buat loan (sebab tu ramai prefer kerja kerajaan).

Kalau dekat rumah, sejak sejak dah besar ni even masa secondary school pun, mama selalu cerita pasal students dia. Mama mengajar sekolah rendah si kawasan kampung, jadi murid-murid dia ada macam macam cerita. Even, aku pun pernah jadi student mama. Mama kan cikgu BM, tahap kuat membebel dan garang dia memang to the max. Kawan-kawan pun takut dengan dia kalo kat sekolah tu. Pulas telingan tu perkara biasa. Yang paling tak boleh blah sangat dan akan ku kenang sampai sekarang pulas dekat perut..aduihh, kesan dia tu memang power. Bayangkan ea, cubit perut, tekan ke dalam sket, pulasss, tarik...pastu lepas..perghhhhhh, cili padi dekat perut weyh..di sebabkan cikgu tu mama sendiri, anak dia dapat extra la. package dengan telinga skali.Pastu dalam kereta nak balik rumah, sambung membebel pulak. Sampai rumah, ada lagi..fuhh, masyukkkkkkk..haha

Cuba kalau budak-budak sekarang, ketuk ketampi pun dah tak boleh. Apatah lagi rotan dan sebagainya.

Mama ni ibarat kamus dewan bergerak ktorang semua, sampai sekarang pun, apa-apa yang aku konfius, aku akan whatsapp or call mama. Mama kurang gemar kalau ktorang guna ayat tak betul,nanti dia akan betulkan..Kata dia,"nanti terbiasa yang salah, tu yang exam pun salah".. 

Kalau abah pulak, lebih cool dan relax. Sebab bertahunnnnnn mengajar sekolah menengah as math's teacher, masa mula-mula mengajar sekolah rendah dulu macam culture shock sket.haha. Yela, abah cerita, masa tu dia ajar budak darjah 3, ko bayangkan la..mesti macam-macam perangai kan. sorang nak pegi toilet, satu kelas nak ikut..sekolah menengah mana ada macam ni,paling paling pun, 1,2 orang je. Ada sekali tu, ada sorang budak lelaki tegur abah "eh, cikgu..rambut cikgu ada uban la, cikgu nak saya buang tak?"..haha..gelak guling2 ktorng. Abah bukan cikgu yang garang, jadi budak2 berani dengan dia.. mama kata, kalo nak tau, ktorng adik-beradik camne dekat sekolah..macamtu la..tak makan saman, main langgar je..

Abah- Cikgu terbaik maths. Dulu kalau nak exam, abah akan datang dekat asrama dan tanya aku, apa lagi tak paham..so dia akan ajar..aku suka cara abah ajar..dia kan pahamkan kita, konsep dulu dengan cara yang paling mudah.Abah cakap, tak perlu ikut sebijik2 cara kerja dalam buku..kalo kita paham nak mampu skip few steps, skip je..

Mungkin sebab abah orang math, orang yang fikir logik, maka lagi senang kalo nak cerita apa-apa.mudah. Mama pulak, orang sastera, complicated sket, kene tengok mood mama kalau aku nak tanya apa-apa.

Tapi, BOTH aku sayaaaaaaaaaaaaaaaaang sangat2! No one can replace them! 

To MAMA ABAH:

Umrah Mei, 2014

Currently at Kenyir Houseboat


" Kalo kecik-kecik, kak selit bawah pintu handmade kad ucapan, letak bawak bantal la. Hadiah pun ntah apa2..bila dah besar ni, kak shoutout dekat blog je la ea..hihi..Thanks for all these years and many more years ahead! semoga mama abah sentiasa sihat, diberkatiNya, dipanjangkan usia. doakan anakmu ini selalu..LOVE UUUUUU!!!!" *mataberpasir*
#SelamatHariGuru#Guru:PencetusKreativitiPenjanaInovasi #Homesick


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Happy Birthday to Afiqah Tajizizi

Aku kenal Pqah from Izyan, lepas tu ntah macam mana jadi rapat. Rasanya start pegi Kedah untuk kawen Liza. Selalu-selalu jumpa dan sekarang pun, kalau tanya apa-apa dekat group chingu, dia dengan Gee je la yang reply.

Tak kesah bila kita kenal, berapa lama kita kenal tapi sekali kita kenal, kau teman selamanya Pqah. Sahabat selamanya. 

Aku pernah tanya, kalau susah-susah, korang akan cari sapa? Aku suka kalo ko cari aku, sebab aku tahu kalau ko cari aku, maksudnya aku kawan susah ko. Maksudnya, ko sayang aku. Dan inshaAllah, ko pun kawan susah aku. Yang aku tak segan nak suruh pick up, yang aku tak segan nak ajak lepak minum.. 

Pqah + Gee: InshaAllah, kita ada untuk kita dalam susah senang kita

Pqah:

"Semoga panjang umur, murah rezeki, diberi kelapangan dan kemudahan  untuk berbakti pada orang tua, dikurnia kesihatan yang baik, ditenangkan hati dalam setiap keadaan. Baik baik selalu. Inshaallah didatangkan lelaki yang memahami dan melindungi. amin."

Oppss..

Jangan lupa daku dalam doamu.hehe..

Izyan's Pre wed dinner

Izyan's solemnization


Ok la..

Bye..








P/S: Tak lupa selamat hari Guru buat semua guru terutama guru-guru di MRSMYTD 2001, what was happened malam ambang hari guru tu jadikan siapa kami hari ini.. :) terima kasih cikgu.. masa tu bengang dan kecewa, tapi bila sekarang..rasa kelakar dan macam..ktorang je ada pengalaman macam tu..hehe

No comments: