Nuffnang Ads

Monday, December 5, 2011

Teruskan Perjuangan


PERJUANGAN ...

frasa kata kuat
boleh menikan ulu hati
maknanya lebar besar luas tak terkejarkan

apa itu kata juang!!!??

berperang di medan perangkah?
berhempas pulas mencari rezeki di lautankah?
menghitung sisa hidup melwan penyakitkah?
Menggadai nyawa demi seorang anak lahir ke duniakah?

apa jua kata juang
apa jua erti perjuangan
ia bermula dengan
satu niat
satu rasa yang ikhlas
satu usaha yang berterusan
satu matlamat...

semua pejuang
semua berjuang
kita adalah perjuang
yang mencari titik titik perjuangan kehidupan

walau apa cara
walau pada siapa
walau pada apa
walau dengan apa
berjuang perlu atas landasan syariat
kerana
matlamat tak menghalalkan cara...

"selamat berjuang sebagai khalifah Allah di muka bumi ni..aku tersentak dengan isu yg berlaku disekeliling aku skng..dengan isu yg berlaku di tempat aku dan teman teman menghabiskan masa mendekatkan diri pada masyarakat..kata ibu -kita berda'wah-..aku kurang gemar menggunakan term da'wah..sbb rasa macam tak sesuai dengan diri aku yang serba kekurangan ni..yang bukan setiap patah kata menggunakan dalil dan hadith..yg kadang2 mempunyai pandangan yang liberalistic dan hanya bergantung pada reasoning dan logical thinking semata-mata. Walau aku tau berda'wah bukan semata pada jubah dan tudung labuh,bukan hanya pada kitab tebal dan hadith..tp apda aku..kata Da'wah itu masih belom layak dan terlalu besar maknanya..maka aku senang menamakan apa yang aku usahakan sebagai rasa sayang pada masyarakat..sukarelawan.lebih cocok untuk insan biasa ini"






p/s:: bukan senang nk melepaskan tanggungjawab..itu tanggungjawab terbesar yang perlu buat..supaya yang akan datang akan jadi lebih baik..supaya yang akan datang penuh tanggungjawab..Ya Allah..permudahkanlah..tunjukkanlah yang terbaik...amin~

2 comments:

Suria Combi said...

setiap org adalah pemimpin.. ^_^
klu xmenjdi pemimpin utk org laen, at least dia akn jd pemimpin utk dirinya sendiri.. jadi, itu adalah amanah dan tanggungjwb yg bakal ditanya semula diakhirat kelak.. tanggung bnyk2 dan jwb berkali-kali.. Apepun mcm nadz kata, perjuangan harus diteruskan selagi hayat masih ade.. Betul3..
Setuju Bangeeeet!!

nadz_teyn said...

TQ cuya :)

tanggung bnyk2..jawb berkali2..kita tak menjadi sempurna dlm mnjalankan tgungjwb tp sekurang2nya kita berusaha menjadi yg terbaik!!