Nuffnang Ads

Saturday, November 12, 2011

Bahasa Jiwa Bangsa

bebel..bebel...itu aku tau..bosan kan membebel tanpa arah..membebel yg tak ade hasil..

ok..betul! aku seorang hari ni..hari ahad..biasalah dan aku tak perlu cakap kot mane yang lain..BOGEL MENUJU TUHAN..tahu bukan..? yer,bob yang tulis..hero cerita JUVANA..memang aku suke die..

aku kenal die dalam Kami the Movie..filem yang masih aku memang tak hingin nak buang dari memori 'Kotak Hitam' aku yang kecik ni..ulang dan ulang tengok sampai dah muak tengok Liyana Jasmay tu..hahaha..opss..! Mula aku tgok die dalam filem tu, satu je bermain kt kepala aku..

"mamat ni orang teater"...

orang teater berlakon puya karisma,punya penghayatan yang limpah, punya intonasi yang kena..(bukan ingin menyanjung,tp pandangan sendiri dr aku yg tak punya apa2 latar belakang teater dan lakonana,cuma pemerhati)...aku taka tahu yg die punya blog hingga sahabat aku kenalkan..

kate sahabat aku."aku tak ada blog,aku malas tp aku suka baca blog orang" antaranya..

sila klik>>>>>>UNTUK KAWAN.KAWAN"YANG KITA SUKA

sejak itu, aku menjadi pengikut setia dan suka aku pada tulisan die xyah cakap la..sebabnya..tulisannya jujur dan punya sebab.."BOGEL MENUJU TUHAN" aku nk yg ade sign die...haha

bukan ini yang aku nk cerita..haha..merepek la kan..


tapi antara tulisan die tentang "BAHASA"..isu ni sensitif sekarang...

apa yg aku setuju dan mmg ramai yg setuju tp cuma gebang ketika lepak kedai mamak or menjerit di blog masing2..akhirnya, situasi tetap sama tak berubah..sbb orang bila dh besar dah pakai baju cantik2,dh malu nk bogel..orang bila dah biasa guna apa yg biasa guna,tak akan patah balik dan tukar pilihan lain...

::: aku setuju yang org muda hari ni (termasuk aku) dh tak tau bahasa melayu yang betul.(.aku tak senang bila di tukar pada bahasa Malaysia).. kenapa aku cakap macm tu...sbb kita dh senang guna bahasa rojak..kita dh biasa sngt dgn bahasa inggeris dalam perbualan..contoh paling senang:

mane korang guna: 1) 'hubungi aku semula'
2) 'call aku balik'

::: betul tak kalo aku cakap, bila nk carik nama company ke,kumpulan ke..nk beli barang ke..ape-ape jela..mesti ramai yg akn fikir name yang paling best and ayat yang paling best in english..betul tak..alasannya..nampak mahal dan exclusive...kalo lepak dekat "Kedai Kopi Mamat"..korang mintak Teh o ais...pastu bila nk bayar harga die RM2.50 segelas..aku rase memg korang xkan dtg situ lagi atau pn silap hari bulan, korang marah2 tokei kedai sbb mahal sangat..Tp, kalo korang minum kt "Mamat Coffee house", mintak yang sma..harga yang sama..korang akan cakap..'biasala tmpat cmni..' even die pakai teh yg same je pun..gula yang same pun..aku tak salahkan korang..aku pun mcm tu kadang2..kita dh dibiasakan macam tu..

::: berapa ramai yang memg guna BM sepenuhnya kalo update status Fb and Twitter..mesti rojak kn...(even aku pun skng mcm tu)..tp aku jelek bila ade yg lahir di bumi tanah melayu ni..di Malaysia ni..mak ayah melayu..bahasa yg mula2 guna bila pandai bercakap bahasa melayu tp malu nk cakap melayu..tak perlu nk "eeerrrr" sngt la kan bila bercakap..

::: lg satu..kalo kapel2 skng,even yg dh kawen pun..baby,hubby,honey..macm2 la..xde plak yg nk pakai bm kn..mmg la kalo tukar bm bunyinya kan jadi jelek dn pelik kn..sebab ape..??? sebab dh biasa...dh jd trend..dh jd budaya..dh jadi darah daging...salah kita ke..?

::: MBMMBI menggantikan PPSMI..aku tak pernah setuju dengan PPMSI..aku tak cakap die gagal sepenuhnya..sbb aku tgok adik2 aku ok je..tp aku benci bila sume benda dipolitikkan untuk kepentingan diri sendiri..aku tak menuju pada siapa2..aku hanya orang biasa yang membaca akhbar..malah aku belajar membaca dari usia aku 3tahun juga menggunakan akhbar..aku harap, kita tak hilang jati diri dan identiti.

kalo korang bace dari atas, mesti korang maki hamun aku kan..gebang panjang2 pasal bahasa tapi aku sendiri campur2..sebab aku pun dh terbiasa dan terhasut.. aku mengaku yg kadang2 aku tak tau nk terjemahkan sesetengah perkataan pada bahasa melayu..aku hanya tau guna perkataan tu dlm bahsa inggeris..malah, aku pelajar di sebuah pusat pengajian yg bahasa pengantarnya inggeris..dan aku..penuntut jurusan bahasa inggeris dan kesusasteraan(linguistik)..jd makin jauh aku dari kebiasaan mempraktikkan bm yg penuh dan betul..Bila aku cuba buat kertas kerja bahasa melayu, menulis laporan behasa melayu..ade je teman2 yang gelakkan aku... "Nad, ape ayat ko pelik sangat bunyi nya ni" tak pun.. "nanti bg ktorng edit dulu la,risau..haha" dan mcm2 lagi..

itu aku yg aku rase memg sekurang2 kurangnya 80% aku pakai BM dalam komunikasi harian aku (dalam kelas xblh..huhu)..cmne orng len..itu aku yg punya mama cikgu Bahasa melayu yg selalu betulkan BM kami adik beradik..


harapnya 'bahasa jiwa bangsa' 'martabatkan bahasa kita' dan macam-macam slogan lagi bukan hanya pada huruf dah patah perkataan...

ni aku shara entri ZA ...

>>>>>>sila klik ye<<<<<<<<

>>>>>>juga yang ini<<<<<<<

jd..korang sume fikir-fikirkan sendiri..kita berhak punya pandangan sendiri..


ratah saja kata-kata
telan terus
biar sebati

ape kau rase
kenyang kalo sedap
mual kalo tak serasi

p
/s:: moga aku tak lupa ape yang tercatat pada Mykad..harap aku masih bolehterus bebas menulis

No comments: