Nuffnang Ads

Saturday, November 19, 2011

IKHLAS

ikhlas...

ape ikhlas ni yer...
ikhlas pada siapa..?
ikhlas untuk apa..?
ikhlas yg macammana..?
ikhlas ke macam tu..?

hmm..mcm2 soalan kn bila seseorang tu sebut ikhlas..so, nampak sngt maksud ikhlas tu berat..(kalo aku cdgkn tajuk ni untuk Usrah,agak2 Siti Nisa setuju tak..?..hehe)...

aku bukan orng yg expert sangt,aku bukan baru lepas baca buku tentang ikhlas yg boleh aku kupas banyak2,aku terang dalam2 tentang topik ni..cuma..beberapa online novel yg aku baca,ada ckp pasal ikhlas..drama kt tonton yg slalu aku tengok pun cakap pasal ikhlas..even blog2 yg memg aku follow pun ada sebut pasal ni dlam lambakan tulisan diorng..xlupa youtubers/vloggers2 yg aku subscribe pun cakap pasal ni...so, aku pn terfikir nk cakap gak..boleh tak..??? xboleh pun aku dh publish pon post aku..haha...

ape maksud sebenar die...ha,same2 la kita tanye pakcik Google yer tak pun g jumpe Mr Dic..maybe diorang bleh tolong..hehe..

IKHLAS pada aku satu rase yang jujur,yakin bila buat sesuatu..bila bg sesuatu..bila cakap sesuatu..pendek kata..xde cakap2 belakang..xde regret dh after buat..xde was2 la..

IKHLAS boleh jadi dalam bnyk konteks..ikhlas dalam perhubungan,ikhlas bila bg hadiah..ikhlas bila berubah..

::: Ikhlas untuk org kapel2

Kumbang: betul b..i xkesah u macam mane..i boleh trima who u r skng..i ikhlas trima u seadanya u...
Bunga: tq syg..sbb u ikhlas trima I..u bleh trima kekurangan i..i pun same...=)

(camne kita nk buktikn yg tu ikhlas..?bleh trima skng je ke ?..t dh lame2,dh xikhlas..?)

::: Ikhlas untuk Perempuan (Isu Tudung)

Girl 1: kalo pakai tudung tp xikhlas buat ape..bek xpayah pakai..
Girl 2: tp at least pakai la jugak kn..drpd xpakai lgsung..dosa tau..
Girl 1: yela la..t bila dh ready i pkai..kalo pakai tudung tp perangai lg buruk dr yg xpakai..ape beza..?
Girl 2: kalo perangai baik tp xpakai..bukn ke rugi..?dh tau mcm tu..pakai and buat baik..
Girl 1: tggu i ready..i xnk pakai pastu bukak balik..pakai tp mengata n mengumpat org..

(so??..solutionnya...?bukan ke rambut tu aurat?..yg pakai tu,ikhlas ke..?kne tggu ikhlas ke baru nk pakai..? pilihan di tgn kita..jgn salahkan ikhlas.."peringatn untuk diri sndiri yg kadang2 lalai dan xamik berat")

::: IKHLAS MENDERMA

Orang 1: korang..ni ada kutip derma sket untuk mangsa banjir..seikhlas hati..
Orang 2/3: owh..mangsa banjir kt mane ni..?bg sket pun xpe..?
Orang 1: kt thailand..eh,xkesah..bg la bape2 pun..pastu tulis name kt sini..(smbil bg satu borang)
Orang 2: ha..tulis name?..xyah la..ktorng bukan derma ribu2 pun..
Orang 3: tu la..kalo dh tulis name..xnamenya Ikhlas plak..
Orang 1: betul ni..?ok la..tq..

(kalo derma,pastu tulis name..xikhlas ea..?kalo sumbangkan kutipan derma,pastu bg kt rumah orng tua,xpun bg kt orng2 fakir..atas nama satu projek..then, amik gmbr..msuk brita..xikhlas ea..?kalo bg sket n tulis nama..bg bnyk tp xtulis nama..name yg ikhlas?..bagi sket tp xtulis nama..bg banyak pn xtulis nama..baru ikhlas ke..?hmmm..)


So..ape definisi ikhlas tu...kita cakap ikhlas ni dr kecik..sampai besar..sape2 je..xkesah la kaum ape pun..bangsa apa pun..bahasa ape pun..mmg ade ikhlas ni..kadang2..setiap kali orng cakap perkataan ikhlas ni kt aku..aku akn pk..lame..ape maksud die sebenarnya..

Solat biar ikhlas..cakap sorang ustaz ni..ya..solat biar ikhlas..xikhlas pun..tetap kne solat..solat tu tuntutan..pedinding segala dosa..

nk pk pasal ikhlas ni..mmg xsuda..semua orng punya pandangan masing2..even..kawan2 yg same jntina..berkawan rapat..ihklas tak diorng...ikhlas kalo xamik kesempatan..ikhlas kalo sentiasa bersama sush senang..ikhlas kalo tak berkira..ikhlas kalo kawan tawa dan tangis..tp..kalo yg muncul bila time die bosan je..n xde sape nk ajak kua..baru ajak..tu tak ikhlas ke..?hmmm..

"Keikhlasan lahir dari hati..seteguh mane sebukit mana selaut mana pun rasa sayang,sebanyak manapun pun pertolongan,sekelumit mana pun rase kasihan,seberat manapun pengorbanan,sesikit manapun pengertian,sebesar manapun pemberian,semudah manapun perbuatan...pasti ada sedetik keikhlasan..PERCAYALAH...sebab kita tetap insan.."



p/s:: ikhlaslah pada yg SATU sebab DIA sentiasa ikhlas dengan yg diciptaNYA..


No comments: